طراحی سایت استاتیک

انواع طراحی سایت
سایت‌ها بر اساس کاربرد و نوع برنامه نویسی به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت است از:


1- سایت‌های استاتیک (Static Website): 

سایت های استاتیک از اولین سایت هایی بود که طراحی شد. در وب سایت های استاتیک اطلاعات و محتویات وب سایت یکبار جمع آوری و طراحی می شود و اطلاعات مورد نیاز در داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و پس از آن برای تغییر اطلاعات آنها شما وابسته به یک نیروی برنامه نویس وب خواهید بود.  عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب می‌شود تا امکان بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت سلب شود. طراحی سایت های استاتیک همانطور که از نام آن پیداست بطور ثابت بوده و شامل چند صفحه محدود با محتوای متنی و تصویری ثابتی می باشند.  و قابلیت تعامل و انجام امور اتوماتیک مانند ثبت نام اعضا ، نظرسنجی و... را ندارد و صرفا بمنظور چند صفحه اطلاع رسانی در مورد وب سایت می باشد. 
معمولا این روش طراحی سایت و بهینه سازی سایت از نظر اقتصادی هزینه اولیه پائین تری نسبت به روش های دیگر  دارد. در این روش کنترل پنلی وجود ندارد که بتوان با کمک آن سایت را مدیریت کرد و یا تغییراتی را در آن اعمال نمود. اگر تغییراتی را بخواهیم در سایت استاتیک اعمال کنیم باید از طراح وب سایت کمک بگیریم. سایت استاتیک از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد،چون برای تغییر محتوا یا طراحی بخش جدیدی از سایت مجبوریم یک برنامه نویس سایت را استخدام کنیم که هزینه ی زیادی را برای ما به دنبال خواهد داشت.


2-سایت‌های پویا و مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems):

سایت‌های مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایت‌هایی پویا هستند که دارای پنل ادمین هستند. همچنین تمام مزایای مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می‌کند. این گونه از وب سایت ها به مدیران و کاربران تعریف شده در سطوح دسترسی مختلف وب سایت این امکان را می‌دهد که به‌ راحتی محتوای وب‌سایت خود را بدون نیاز به دانش فنی و با استفاده از رابط کاربری گرافیکی مدیریت کنند. این کار اغلب شامل افزودن، ویرایش و حذف مطالب، تصاویر، و سایر عناصر وب‌سایت می‌شود. در این حالت مدیریت وب سایت برای مدیران سازمان ها راحت تر می شود و یک راه کارآمد برای اعمال تغییرات و به روز رسانی های محتوا محسوب می شود.



تفاوت سایت استاتیک با داینامیک چیست؟

در سایت های استاتیک:

1- معمولا محتوا ثابت و بدون تغییر است. یعنی هر بار که یک کاربر به سایت مراجعه می‌کند، محتوا به یک شکل ثابت نمایش داده می‌شود.

2-صفحات وب در سایت‌های استاتیک معمولاً به صورت فایل‌های HTML و CSS ذخیره می‌شوند. این فایل‌ها روی سرور نگهداری می‌شوند و هنگام درخواست یک کاربر، مرورگر فقط این فایل‌ها را دریافت و نمایش می‌دهد.

3-کمترین پردازش در سمت سرور: چون محتوا ثابت است، نیازی به پردازش زیاد در سمت سرور برای تولید صفحات نیست.


محتوای دینامیک:

1-محتوای سایت به صورت دینامیک تولید می‌شود و ممکن است با هر درخواست یا وضعیت جدید تغییر کند. این محتوا ممکن است از پایگاه‌های داده استخراج شده یا با استفاده از الگوریتم‌های پردازشی تولید شود.

2- سایت‌های پویا برای ذخیره و مدیریت اطلاعات از پایگاه داده‌ها استفاده می‌کنند. این اطلاعات معمولاً شامل محتوا، اطلاعات کاربران، تنظیمات و سایر اطلاعات مرتبط با وب‌سایت است.

3- بخش زیادی از پردازش‌ها و محاسبات در سایت‌های پویا در سمت سرور انجام می‌شود. این شامل تولید دینامیک صفحات و پاسخ به درخواست‌های کاربران می‌شود.

4- سایت‌های پویا معمولاً از عناصر تعاملی مانند فرم‌ها، نظرسنجی‌ها، و امکانات تعاملی دیگر برای ارتباط با کاربران استفاده می‌کنند.

5- این نوع وب‌سایت‌ها عمدتاً برای پروژه‌ها و سازمان‌هایی با نیازهای پیچیده‌تر، فروشگاه‌های آنلاین، پلتفرم‌های اجتماعی، و وب‌سایت‌هایی با محتوای دینامیک زیاد مناسب هستند.

سایت‌های پویا به دلیل قابلیت تعامل بیشتر و قابلیت ارائه محتواهای متنوع و دینامیک، برای بسیاری از کاربران و پروژه‌ها گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شوند.



معایب سایت های استاتیک:
√ هزینه های به روز رسانی وب سایت
√ نبود امکانات مدیریتی
√ لزوم ارتباط با طراح سایت جهت به روز رسانی
√ وقت گیر بودن اعمال تغییرات داخل سایت


فواید سایت های داینامیک:
√ دارای پنل مدیریتی برای اعمال تغییرات توسط یک شخص با دانش معمولی
√ ایجاد بی نهایت صفحه، بی نهایت نوشته در سایت تنها با چند کلیک
√ امکان به روز رسانی محتوا 24 ساعته توسط شما
√ مدیریت سئوی قوی


افزودن ماژول جدید
0%