۲۱ فاکتور تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

1397/07/10 در ساعت 19:00:00

در این سری مقاله مهم ترین فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل را بررسی خواهیم کرد.

۲۱ فاکتور تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

هدف اصلی از طراحی سایت، دیده شدن توسط کاربران آنلاین می باشد. بنابراین اگر ما سایتی داشته باشیم که در نتایج موتورهای جستجو دیده نشود و کاربران نتوانند ما را پیدا کنند، داشتن سایت، فایده ی زیادی برای ما نخواهد داشت. بنابراین مهم ترین گام بعد از طراحی سایت، کار روی سئو سایت یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. بهینه سازی سایت، منجر به نمایش سایت ما در صفحات اولیه خواهد شد و در نهایت منجر به دسترسی راحت تر کاربران به سایت ما خواهد شد. موتورهای جستجوی مختلفی مانند گوگل، یاهو و بینگ وجود دارند ولی محتوب ترین و پر استفاده ترین آنها گوگل است.  گوگل برای رتبه بندی سایت ها، از الگوریتم های زیادی استفاده می کند و فاکتورهای متفاوتی را در نظر می گیرد. این فاکتورها دقیقا چه هستند؟ برخی از این فاکتورها ثابت شده اند و گوگل رسما آنها را اعلام کرده و بعضی از فاکتورها گمانه زنی های افراد مختلف از تجربیاتشان است. در اینجا ۲۱ فاکتور تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل را شرح خواهیم داد:


  1. دامنه سایت:
    بسیاری از سئوکاران معتقدند که گوگل ذاتاً به دامنه های قدیمی تر اعتماد بیشتری دارد. با این حال، گوگل گفته است که "سن دامنه به هیچ چیز کمک نمی کند. دامنه‌های با ارزش  اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می‌شوند، در حالی که دامنه‌های کم ارزش و موقت، به ندرت برای بیش از یک سال استفاده می‌شوند. بنابراین، تاریخ انقضای دامنه در آینده می تواند به عنوان عاملی برای پیش بینی مشروعیت دامنه مورد استفاده قرار گیرد.

  2. به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان صفحات یا مقالات: 
    قبلا به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان یک صفحه اهمیت زیادی داشت ولی امروزه طبق الگوریتم های جدید گوگل، اهمیت این موضوع کمتر از قبل شده ولی همچنان تاثیر گذار است. تگ عنوانی که با یک کلمه کلیدی شروع می شود، ارزش بیشتری دارد نسبت به عنوانی که کلمه کلیدی در آن در انتهای عنوان قرار دارد.

  3. به کار بردن کلمه کلیدی در توضیحات صفحات یا مقالات: 
    گوگل از تگ توضیحات، برای رتبه بندی مستقیم صفحات استفاده نمی کند. با این حال، برچسب توضیحات شما می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، که یک عامل اصلی رتبه بندی است. سعی کنید عنوان و توضیحاتی که برای صفحات خود انتخاب می کنید، جذاب باشد. چون اولین چیزی که کاربر در نتایج جستجو از سایت شما مشاهده می کند، عنوان و توضیحات است و اگر جذاب نباشد، باعث می شود کلیک نگیرید. 
  4. طول محتوا : 
    طبق فاکتورهای رتبه بندی گوگل، میانگین نتایج صفحه اول گوگل، تقریبا 1400 کلمه است. محتوای با کلمات بیشتر می تواند وسعت بیشتری را پوشش دهد و احتمالاً در الگوریتم در مقایسه با مقالات کوتاه تر و سطحی ترجیح داده می شود. تا جای امکان سعی کنید از محتواهای طولانی و باکیفیت استفاده کنید. البته این را درنظر داشته باشید که کمیت را فدای کیفیت نکنید چون اگر مقاله شما جذاب و مفید نباشد، کاربر سایت شما را ترک کرده و از گوگل امتیاز منفی می گیرید.

  5. استفاده از تگ های مرتبط:   فاکتورهای تاثیر گذار در سئو سایت
    استفاده از فهرست مطالب مرتبط می تواند به گوگل کمک کند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کند. همچنین استفاده از مطالب مرتبط باعث می شود که کاربر برای خواندن مطالب مرتبط شما، زمان بیشتری را در سایت  سپری کند و در مقالات دیگر هم شانس کلیک داشته باشید.

  6. استفاده از کلمات کلیدی مترادف و مرتبط:
    کاربران برای جستجوی عبارت مورد نظرشان از کلمات مترادف استفاده می کنند و موتورهای جستجو این موضوع را می دانند. موتورهای جستجو روز به روز هوشمندتر می شوند و میتوانند کلمات مترادف را به راحتی شناسایی کنند. سعی کنید در مقالات خود علاوه بر تکرار کلمات کلیدی، از کلماتی که مترادف یا مرتبط با کلمه کلیدی هستند هم استفاده کنید. این کار به رتبه بندی بهتر شما کمک زیادی می کند.

  7. سرعت بارگزاری صفحه : 
    تمامی موتورهای جستجو ازجمله گوگل، سرعت صفحه را به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی خود درنظر می گیرند. کاربران معمولا به سایت هایی که به کندی باز می شوند علاقه ای ندارند. وقتی کاربر سایت شما را باز میکند، اگر قرار باشد مدت طولانی برای لود شدن صفحات شما صبر کند، قطعا سایت شما را ترک خواهد کرد و این روی  سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. برای اطلاعات بیشتر درباره تاثیر سرعت، پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش سرعت وب سایت و تاثیر آن بر سئو را حتما مطالعه کنید.
     
  8. به روز رسانی مداوم محتوای سایت: 
    سعی کنید صفحات و مقالات قدیمی سایت خود را هرچند وقت یک بار به روز رسانی کنید.  مقالات به روز شده، ارزش بیشتری قائل می شود. وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید، تاریخ بیشتر صفحاتی که در صفحه اول گوگل برای شما نمایش داده می شود، زیر یک سال خواهد بود. بنابراین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل، به روز بودن مطالب سایت می باشد.

  9. استفاده از کلمات کلیدی در تگ های h1 , h2 , h3 : 
    تگ های عنوان و زیرعنوانها بسیار مهم هستند. استفاده از این تگ ها به گوگل کمک میکند که ساختار کلی صفحه را درک کند. شما در هر صفحه باید یک عنوان اصلی (تگ h1) داشته باشید ولی چندین تگ h2 و یا h3 مجاز است.  از اهمیت به کاربردن کلمه کلیدی در تگ h1، پیشتر صحبت کردیم. به کاربردن کلمه کلیدی در تگ های h2 و h3 هم می تواند سیگنال ضعیفی باشد که در رتبه بندی گوگل بی تاثیر نخواهد بود.

  10. از لینک های خارجی معتبر استفاده کنید :
    هر وبسایتی می تواند لینک سایت های دیگر را در سایت خود قرار دهد. لینک های داخلی هم برای سایت مبدا و هم برای سایت مقصد بسیار مفید و کاربردی هستند. و یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی گوگل به حساب می آید. زمانی که شما به سایت های معتبر لینک می دهید، گوگل اعتماد بیشتری به محتوای شما خواهد کرد. 

  11. از لینک های داخلی مرتب استفاده کنید:
    زمانی که شما در محتوای خود به صفحه ای دیگر از سایت خود لینک می دهید، لینک دهی داخلی می باشد. لینک دهی داخلی در صفحات مختلف کاربر را تشویق می کند که بقیه صفحات سایت شما را دنبال کند و تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما خواهد داشت. لینک داخلی که در هر صفحه استفاده می کنید، باید به آن صفحه مرتبط باشد. به عنوان مثال اگر صفحه ای درباره اتوموبیل ها دارید، و این صفحه را به صفحه فیلم پیوند می دهید، گوگل اینطور برداشت می کند که صفحه شما درباره فیلم اتوموبیل هاست. 

  12. از محتوای تکراری استفاده نکنید : 
    به هیچ عنوان از محتوای تکراری در صفحات سایت خود استفاده نکنید. اگر یک صفحه از سایت شما کپی صفحه ای دیگر در سایت خودتان یا سایت های دیگر باشد، گوگل به شما امتیاز منفی خواهد داد و شما را جریمه خواهد کرد و شما را به صفحات آخر منتقل می کند و یا کاملا حذف می کند. جریمه گوگل بسیار سخت گیرانه است طوری که حتی اگر شما تمامی مطالب تکراری را از سایت خود حذف کنید، چندین ماه طول می کشد تا شما را جزو نتایج نشان دهد. 

  13. سایت شما بهتر است mobile friendlly باشد:  
    امروزه درصد زیادی از افراد، برای مشاهده سایت ها از موبایل استفاده می کنند. یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل، قابل استفاده بودن سایت شما در موبایل است. بنابراین اگر سایت شما در موبایل به درستی نمایش داده نشود و به اصطلاح ریسپانسیو نباشد، گوگل به شما امتیاز منفی خواهد داد.

  14. در سایت خود از محتواهای پنهان استفاده نکنید: 
    در صورتی که کاربر برای خواندن محتوای سایت شما، مجبور به کلیک روی یک تب در همان صفحه شود، به آن محتوان پنهان می گویند. گوگل اعلام کرده است که این محتوا ممکن است ایندکس نشود.

  15. از لینک های شکسته استفاده نکنید : 
    به لینک هایی کهکار نمی کنند، لینک شکسته گفته می شود. لینک های شکسته لینک هایی هستند که کاربر را وارد یک صفحه خالی می کنند و یا خطای 404 را به کاربر نمایش می دهند. در واقع کاربر با کلیک روی یک لینک شکسته، به مقصد خاصی نمی رسد. خزنده های موتورهای جستجو، لینک های سایت شما را دنبال می کنند و در صورت برخورد با لینک های شکسته، به بن بست می خورند. وجود تعداد زیادی از لینک های شکسته در سایت نشان دهنده ی رها شدن سایت است. در اینصورت گوگل به وبسایت شما رتبه پایینی خواهند داد.

  16. از URL های کوتاه استفاده کنید:   
    هرچه Url صفحه شما کوتاه تر، ساده تر و صریح تر باشد، تاثیر بهتری روی سئو سایت شما خواهد داشت. برخی از کلمات اضافی مانند "و" ، "با"، "از"، "که" را از آدرس صفحه خود حذف کنید. صریح بودن و قابل فهم بودن URL به کاربران کمک می کند موضوع صفحه را بهتر درک کنند و اعتماد بیشتری نسبت به آن صفحه کنند. 

  17. استفاده از کلمه کلیدی در URL:
    بهتر است کلمه کلیدی هر صفحه را در URL آن صفحه تکرار کنید. این کار به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند که موضوع آن صفحه را بهتر درک کنند.

  18. تاریخ ایجاد یک صفحه:  
    اگرچه در مورد 8 ذکر کردیم که گوگل به صفحات به روزشده اهمیت بیشتری می دهد. ولی لازم است بدانید که گوگل صفحات قدیمی که به صورت منظم به روز رسانی میشوند را به صفحه ای که اخیرا ایجاد شده باشد،ترجیح می دهد.

  19. صفحه تماس با ما معتبر:
    مطمئن شوید که اطلاعات تماس با ما که در سایتان درج شده، با اطلاعات Whois شما مطابقت داشته باشد. گوگل به سایت هایی که اطلاعات دقیق و درستی از خود در صفحه تماس با ما ارائه می دهند، اعتبار و امتیاز بیشتری می دهد.

  20. در سایت خود از SSL استفاده کنید: 
    با استفاده از SSL، باعث می شود اطلاعات بین کاربران و مرورگر ها، رمزگزاری شود. داشتن ssl، کار هکرها را سخت می کند و امنیت اطلاعات سایت را افزایش می دهد. چون خواندن اطلاعات رمزگذاری شده برای هکرها سخت است. یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی، حفظ امنیت کاربر است بنابراین گوگل در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده سایت هایی که از ssl استفاده می کنند، در رتبه بالاتری قرار خواهند گرفت.

  21. استفاده از نظرات کاربران در سایت:
    در سایت خود امکان ثبت نظر را برای کاربران فراهم کنید. درج نظرات کاربران در سایت باعث می شود که محتوای سایت شما بیشتر شود و شما به کلمات کلیدی جدیدی در سایت خود دست پیدا می کنید. علاوه بر این زمانی که کاربران به صفحه سایتی که شامل نظرات است مراجعه می کنند، اعتماد بیشتری به آن صفحه خواهند کرد و خواندن نظرات، زمان ماندگاری کاربر در سایت شما را افزایش می دهد. 


نظر جدید
0%