بازاریابی محتوا چیست؟

1400/08/17 در ساعت 11:18:00

عمل جذب مخاطب و تبدیل کردن آن به مشتری با کمک محتوا را بازاریابی محتوا می گویند

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن مخاطب ، با هدف کسب سود می باشد. امروزه بازاریابی محتوا یکی از زیرمجموعه های مهم دیجیتال مارکتینگ می باشد. عمل جذب مخاطب و تبدیل کردن آن به مشتری با کمک محتوا را بازاریابی محتوا یا content marketing می گویند.
بازاریابی محتوا با تبلیغات متفاوت است. استراتژی بازاریابی محتوا، جذب کننده است چون  کاربرانی که نیاز به محتوای شما دارند، محتوای شما را پیدا کرده و مطالعه می کنند. در صورتی که محتوای تولیدشده ی شما در رسانه های غیر مرتبط با آن محتوا پخش شود، تبلیغات محسوب می شود. استراتژی تبلیغات، تهاجمی است. چون ممکن است محتوای شما برای افرادی نمایش داده شود که قصد مطالعه آن را ندارند. 
در بازاریابی محتوا نیاز مخاطبین مورد شناسایی قرار می گیرد و سپس رفع می شود اما این که چگونه این عمل از ابتدا می خواهد انجام شود بسیار حائز اهمیت است. توجه داشته باشید که در بازاریابی محتوا، محتوای تولید شده باید هدفی را در بر داشته باشد.
با این حال می توان این گونه استدلال کرد تنها خواسته بازاریابی محتوا، تولید محتوایی صرفا برای افزایش ترافیک سایت نیست بلکه در آن به معرفی خدمات و محصولاتشان نیز می پردازند.





چگونه بازاریابی محتوا را شروع کنم؟

شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات بازاریابی محتوا را ارائه می دهند که بخشی از خدمات سئو می باشد. اگر خیلی سرتان شلوغ است و نمی‌توانید خودتان محتوای سایتتان را مدیریت کنید، ممکن است استخدام یک شرکت بهترین گزینه شما باشد. اما اگر می خواهید وارد شوید و بازاریابی محتوایی خود را انجام دهید، ساده ترین راه این است که نوشتن را شروع کنید. احتمالاً در ابتدا سخت خواهد بود، اما هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر به آن دست خواهید یافت. با مطالعه کردن مقالات سایت های دیگر، به سرعت یاد می‌گیرید که چگونه محتوایی برای وب‌سایت یا وبلاگ خود ایجاد کنید که خوانندگان را درگیر کند و آنها را به یا مشتری تبدیل کند. 


بازاریابی محتوا بر چه اصولی است؟

پیش خودتان فرض کنید که دارای فروشگاه اینترنتی هستید و می خواهید بازاریابی محتوا را برای آن انجام دهید بر همین اساس مراحل و اصول زیر را انجام دهید.


گام اول_ به هیچ عنوان تبلیغ نکنید

توجه کنید که در بازاریابی محتوا، محتوای تولید شده به هیچ عنوان رنگ و بویی از تبلیغات نداشته باشد زیرا این دو مقوله کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
با این حال کاربر و بازدید کننده نباید این احساس را کند که شما با مقاله و محتوای تولید شده فقط قصد فروش کالا یا محصولاتتان را دارید. کاربران تبلیغاتی که فقط برای عالی نشان دادن یک محصول یا خدمات به کار گرفته می شوند را دوست ندارند. در تولید محتوا اگر هم می خواهید محصولی را تبلیغ کنید، تمامی مزایا و معایب آن را ذکر کنید و آن را از تمامی زوایا برسی کنید. در این صورت، اعتماد بیشتری را می توانید جلب کنید.


گام دوم _ انتقال اطلاعات صحیح

هنگام تولید محتوایتان سعی کنید اطلاعات کافی از خدمات و محصولاتتان بدست آورید و بعد آن ها را بنویسید. 
توجه کنید که نباید مثل یک فروشنده ای باشید که می خواهد هرطور شده محصول خودش را به مشتری بفروشد بلکه سعی کنید بی طرفانه بنویسید تا مخاطب بتواند از هر جانبی اطلاعات کسب کند و به شما اعتماد کند زیرا با به وجود آمدن این اطمینان دیگر شما می توانید خدمات و محصولات خودتان را عرضه کنید.


گام سوم_حرفه ای بنویسید 

در ابتدا سعی کنید که ساده بنویسید به این معنا که نوشته و یا محتوای شما برای کاربران قابل فهم و درک باشد اما در کنار این سادگی محتوای شما باید از یک نگارش خوب و حرفه ای برخوردار باشد زیرا یک اشتباه در نوشته شما می تواند دید مخاطب را به صورت کلی تغییر دهد. از طرفی سعی کنید که محتوای کامل و جامعی را ارائه دهید زیرا در غیر اینصورت بازدید کننده ضمن بستن صفحه شما به سراغ یک وب سایت و برند دیگری می رود.


گام چهارم_ از محتوای به روز استفاده کنید.

یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت زیادی دارد، به روز بودن محتوا است. یعنی اگر شما مقاله ای را چند سال پیش نوشته باشید و آن را به روز نکنید، حتی اگر محتوای خوبی هم داشته باشد، رتبه خوبی در نتایج گوگل نخواهید گرفت. همین الان می توانید این مورد را تست کنید. یک عنوان را در گوگل جستجو کنید و تاریخ انتشار نتایجی که در صدر جستجو برای شما نمایش می دهد را مشاهده کنید. تمام سایت هایی که در صفحه اول نمایش داده می شوند، تاریخشان برای یک سال اخیر یا چند ماه اخیر خواهد بود. بنابراین شما می توانید هر چندوقت یک بار محتوای مقالات خود را به روزرسانی کنید تا بتوانید از گوگل امتیاز دریافت کنید.  


گام پنجم_ از محتوای تکراری استفاده نکنید بازاریابی محتوا

دو نوع محتوای تکراری ممکن است در سایت ها وجود داشته باشد. نوع اول زمانی است که دو یا چند صفحه مشابه هم در یک وبسایت وجود داشته باشد. در این حالت گوگل نمی داند که کدام محتوا ارزش بیشتری دارد و به سایتتان نمره منفی می دهد. نوع دوم تکرار زمانی است که محتوای شما, عینا کپی محتوای سایت دیگری باشد. در این صورت نیز گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا، محتوای تکراری شما را شناسایی کرده و به شما نمره منفی می دهد. حال ممکن است از خود بپرسید که گوگل از کجا متوجه می شود چه فردی کپی کرده؟ 
با توجه به زمان ایندکس شدن یک مقاله این کار به راحتی انجام می شود. زمان ایندکس شدن محتوا در سایت های مختلف متغیر است و گاهی اوقات ممکن است 10 روز زمان ببرد. بنابراین برای اثبات مالکیت محتوای جدیدی که نوشته اید، بهتر است آن را در پنل Search console سایت خود ثبت کنید و یا اینکه لینک محتوایتان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. در این صورت اگر فردی از محتوای شما کپی کرد، می توانید به گوگل گزارش دهید و اثبات کنید که صاحب اصلی محتوا شما هستید.


گام ششم_ جمع بندی و نتیجه گیری کنید

در بازاریابی محتوا معمولا از یک جمع بندی استفاده می شود و به این روش است که باید خلاصه و چکیده ای از اطلاعات مهمی را که در محتوایتان به کار برده بودید را بنویسید و حتی خدمات و کالای مشترک را در آن ذکر کنید.


اهمیت بازاریابی محتوا در چیست؟  

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ برای اینکه در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شوند، از تبلیغات پولی گوگل (Google Adds) استفاده می کنند. یعنی به گوگل هزینه ای را می پردازند که گوگل آنها را در نتایج اول نمایش دهد تا بتوانند دیده شوند. اما باید توجه کنید که این گونه تبلیغات هزینه ی زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت و به صورت دائمی نیستند . از طرفی وقتی که شما به دنبال یک محصول یا خدماتی جهت رفع نیازتان باشید به دنبال گوگل می روید و آن را جستجو می کنید.
با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که بازاریابی محتوا یک روش مقرون به صرفه و همیشگی است که نه احتیاج دارید پول زیادی را برای تبلیغات خرج کنید و نه این که خدمات شما به صورت موقت در معرض دید عموم قرار بگیرد. و کاربر به راحتی می تواند با یک سرچ ساده ضمن مطالعه محتوایتان بخواهد از خدمات و محصولات شما بهره مند شود.


چند نکته کاربردی در بازاریابی محتوا

هیچ وقت در بازاریابی محتوا انتظار نداشته باشید که با اولین مقالات یا سایر محتواها تولید شده خود بتوانید نتیجه خوبی را کسب کنید، بدانید که این روش یک پروسه زمان بر است و در این شرایط سعی کنید که نا امید نشوید و به راه خود ادامه دهید

  1. یکی از کارهایی که برای به موفقیت رسیدن در بازاریابی محتوا باید انجام دهید این است که برای بازدیدکنندگان و مخاطبین خود ارزش قائل شوید و با آن ها تعامل داشته باشید مثلا در قسمت نظرسنجی یا توضیحات صفحه خود نظرات آن ها را مطالعه کنید و به آن ها پاسخ دهید.

  2. کیفیت را مقدم بر کمیت بدانید مثلا اگر به بسیاری از صفحات اینستاگرامی دقت کرده باشید تعدادی از آن ها از ربات ها و بسیاری از روش های دیگر برای افزایش دنبال کنندگان خود استفاده می کنند اما با این کار تنها تعداد فالورها را افزایش می دهند دریغ از اینکه کامنت های خوبی از محتوای خود دریافت کنند. 

 


 

نظر جدید
0%