چگونه کلمات کلیدی در گوگل را پیدا کنیم؟

1398/06/13 در ساعت 14:24:00

چه راه هایی برای یافتن کلمات کلیدی در گوگل وجود دارد؟برای پاسخ به این سوال این مقاله را از دست ندهید!

چگونه کلمات کلیدی در گوگل را پیدا کنیم؟

 دلیل اهمیت کلمات کلیدی چیست؟

زمانی که تصمیم به راه انداری وب سایت یا فروشگاه دارید قطعا به فکر کسب درآمد و بازگشت سرمایه هستید . قطعا سئو را می توان مهم ترین عامل در تعیین سرنوشت کسب و کار شما معرفی کرد . اولین گام ،  ارزیابی دقیق و بررسی  کلمات کلیدی در گوگل است که به واسطه ی آن می توانید برای تولید یک محتوای خوب برنامه ریزی کنید . همانطور که در یکی از مقالات هفت ستاره با موضوع سیر تا پیاز روش های مقاله نویسی گفتیم، از نکات بسیار مهم در مقاله نویسی جستجو و استفاده درست از کلمات کلیدی می باشد.

در سئو، محتوا بسیار مهم است. اینکه چگونه کلمات کلیدی را در متن تکرار می کنید، اهمیت زیادی دارد.  صرفا گذاشتن یک متن بی کیفیت که کلمات کلیدی در آن تکرار شده اند، نه تنها برای سئوی سایت شما خوب نیست بلکه باعث می شود گوگل به شما امتیاز منفی هم بدهد. یکی از معیارهای امتیازدهی گوگل، زمان ماندگاری کاربر در سایت شماست. هرچه کاربر بیشتر در سایت شما وقت بگذراند، امتیاز بیشتری می گیرید. پس سعی کنید محتوای جذابی تهیه کنید که در آن کلمات کلیدی به درستی استفاده شده باشند . شما با استفاده از  بازاریابی محتوا ، می توانید بازدید کننده ی سایت خود را به یک مشتری تبدیل کنید. 





کلمات کلیدی در گوگلبرای اینکه کلمات کلیدی را پیدا کنید اول از خودتان بپرسید که هدف شما از جذب مخاطبان به سایت شما چه می تواند باشد ؟ به عنوان مثال هدف یک نفر ممکن است افزایش فروش محصولی خاص باشد ، دیگری می خواهد تعداد بیشتری از مخاطبان او را بشناسند و تمرکز او روی پرسنال برندینگ است ، شاید یکی دیگر می خواهد اطلاعاتی از مخاطبین خود را داشته باشد و یک باشگاه مشتریان راه اندازی کند حالا شما به این سوال جواب دهید که هدف شما از جذب مخاطبین چیست ؟ روی چه کلماتی می خواهید بازدید داشته باشید ؟


 در واقع می خواهید کاربران با جستجوی چه کلماتی در گوگل ، سایت شما را جزو نتایج اول ببینند ؟  .(ما به گوگل اشاره می کنیم زیرا اگر شما بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید ، در دیگر موتور های جستجو هم رتبه خوبی خواهید گرفت .)

لیست این کلمات را در جایی یادداشت کنید . برای هر کدام از این کلمات باید یک صفحه ی جداگانه داشته باشید و تولید محتوای قوی انجام دهید . در قدم بعدی برای اینکه بدانید کلماتی که در لیست خود یادداشت کرده اید کلمات درستی هستند یا خیر به این نکات توجه کنید :
کلمات کلیدی ، هم می توانند عام و هم خاص باشند . در مباحث طراحی سایت و سئو سایت ، یک کلمه کلیدی عام کلمه ای است که بسیاری از مردم برای آن جستجو می نمایند. کلمات کلیدی عام بسیار کوتاه هستند و در پروسه بهبود سئو سایت  خیلی کاربرد ندارند ( به عنوان مثال کفش یا ورزش ) . به این کلمات ، کلمات تک سیلابی گفته می شود . این کلمات کلیدی تک سیلابی  به دلیل رقابت بیشتر در آن ها ، برای شروع پیشنهاد نمی شوند . پیشنهاد ما به شما این است که اگر در لیست خود کلمات تک سیلابی دارید آن ها را حذف کنید و روی کلمات چند سیلابی یا اصطلاحا long tail keywords کار کنید . دلیل این امر این است که هر چه کلمات هدفمند تر باشند مخاطبانی که از طریق سرچ آن وارد سایت شما می شوند ارزشمند تر هستند . به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت فروش خودرو دارید ، زمانی که کاربری کلمه ی ماشین را در گوگل سرچ می کند ممکن است بخواهد یک سری اطلاعات کلی درباره ی این کلمه داشته باشد ولی زمانی که کاربری کلمه ی ماشین پراید نوک مدادی سرچ می کند یعنی به دنبال محصولی خاص است و احتمال اینکه مشتری باشد خیلی بیشتر است . 

نکته ی دیگر این است که کلمات چند سیلابی هدفمند و درست و متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید . فرض کنید شما خدمات مشاوره ارائه میدهید . هزینه خدمات شما ممکن است در طول یک سال برای مشتریان صد میلیون تومان باشد . حال ، اگر کلمه ای با عنوان "راهنما های رایگان برای رشد مشاغل"  انتخاب کنید و در رتبه 1  گوگل قرار بگیرید، چه نوع مخاطبی را جذب خواهید کرد؟ افرادی که به دنبال راهکار های رایگان برای رشد مشاغل می گردند !این بدان معناست که آنها احتمالاً در لحظه ورود به سایت شما با دیدن قیمت های وب سایت شما از صفحه خارج می شوند . 
این کلمه کلیدی می تواند ماهانه هزاران نفر را برای سایت شما ارسال کند. اما از آنجایی که جذب مخاطب به صورت اشتباه انجام شده است ، مشتری زیادی برای شما نخواهد آورد . بهتر است کلمه کلیدی  متناسب با خدمات خود را انتخاب کنید .

کلمات کلیدی در گوگل
در ادامه می توانید از ابزار ها و روش های زیر برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید :

1. Google AdWords Keyword planner یکی از روش های پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل

یکی از ابزار های بسیار پر اهمیت برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل google keyword planner می باشد . در گام نخست برای استفاده از این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل باید یک حساب کاربری در گوگل ادورز ایجاد کنید . گوگل کیوورد یکی از سرویس های  Google AdWords است .
  ads.google.com آدرسی است که با ورود و عضویت در آن و سپس با کلیک به گزینه    Tools and Analysis در نوار بالای آن امکان استفاده از کیبورد پلنر برایتان فراهم خواهد شد.
کیوورد پلنر دو کاربرد مهم دارد. اول این که میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را طی ماه های گذشته به شما نشان می دهد و دوم این است که پیشنهاداتی مرتبط با کلمه کلیدی به شما می دهد که می توانید از آنها ایده بگیرید . 

روش کار این گونه است که در ابتدا بر روی گزینه Find keywords کلیک کنید سپس در صفحه ی باز شده کلمه مرتبط با صنعت و حوزه خودتان را وارد نمایید.
بعد از آن با صفحه ای مواجه می شوید که نام یک کشور و زبان آن وجود دارد و شما می بایست نام آن کشوری که انتخاب شده است را حذف کنید اما توجه داشته باشید که به دلیل تحریم نام ایران دیده نمی شود اما می توانید زبان را به Persian  تغییر دهید.حال میتوانید آمار سرچ و میزان رقابت در کلمات مورد نظر و پیشنهاد شده را در دو ردیف اول نگاه کنید.
در دو ستون اول که بسیار مهم تر هستند شما به ترتیب آمار جستجو متوسط کلمه در زمان تعیین شده توسط شما را نشان می دهد و در سمت راست آن  میزان رقابت کلمه نمایش داده می شود که شامل خط تیره، Low و Hight  می باشد.


گوگل کیورد پلنر یکی از راههای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل


اگر با این ابزار گوگل آشنا نیستید ، گوگل یک داکیومنت کامل از ابزار خودش ارائه داده است که با مطالعه ی آن کامل به کیورد پلنر مسلط می شوید . مطالعه گوگل کیورد پلنر


2. Searches related to دومین روش پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل

حتما به این موضوع دقت کرده اید که وقتی می خواهید کلمات یا جملات مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید با سری پیشنهاداتی مواجه می شوید که مطابق با میزان جستجوی کاربران در آخرین ساعات و روزها می باشد. 
از طرفی هنگامی که کلمه مورد نظرتان را در گوگل سرچ کردید با تعدادی گزینه در پایین صفحه مواجه می شوید که این موارد نیز می توانند در انتخاب کلمات کلیدی در گوگل به شما کمک کنند. در واقع گوگل با نمایش کیورد های مرتبط کمک بزرگی به ما در انتخاب کلمات کلیدی می کند . این ها همان کلماتی هستند که توسط کاربر ها اخیرا سرچ شدند که می توانید آن ها را به لیست خود اضافه کنید و آن ها را بر اساس درجه ی سختی و آنالیز رقیبان اولویت بندی کنید . 

استفاده از نتایج مرتبط برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل

نتایج مرتبط گوگل راهی برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل

3. Google trends سومین روش پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل

google trends یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند و بسیار مهم در بهینه سازی وب سایت و بهبود سئو سایت می باشد که به شما این امکان را می دهد که میزان محبوبیت کلمات مختلف را با هم مقایسه کنید و داده های خوبی از آن نتیجه گیری کنید . گوگل ترندز مانند دو روش دیگری که در بالا معرفی شدند رایگان است . زمانی که از روش دوم (پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل از طریق نمایش نتایج مرتبط) کلمات کلیدی را استخراج میکنید می توانید آن ها را در گوگل ترندز وارد کنید تا با مقایسه ی آن ها تصمیم بهتری برای انتخاب کلمه ی کلیدی داشته باشید . 
با وارد کردن کلمه مورد نظر خود در قسمت سرچ آن با منویی مواجه می شوید که به 4 بخش اشاره کرده است که از سمت چپ شامل:

  • محل جستجو
  • بازه زمانی جستجو
  • دسته بندی موضوعی
  • نوع سرچ 

گوگل ترندز ابزاری برای یافتن کلمات کلیدی در گوگل


در نمودار بالا به خوبی روند تغییرات دو کلمه ی کلیدی مد نظر در بازه ی یک سال و در کشور ایران قابل مشاهده است . این نمودار نشان می دهد که در ابتدا طراحی فروشگاه اینترنتی جستجوی بیشتری داشته ولی با گذشت زمان طراحی سایت فروشگاهی محبوبیت بیشتری داشته است .
مزیت این ابزار گوگل این است که می توانید کلماتی را به عنوان کلمات کلیدی انتخاب کنید که بر اساس میزان علاقه ی کاربران بوده است . با استفاده از این ابزار می توانید میزان محبوبیت یک کلمه را در ماه ها و یا فصول خاصی بسنجید ،  و یا روند سرچ یک کلمه را در منطقه یا محلی خاص بررسی کنید تا به بهترین تصمیم برای انتخاب کلمات کلیدی دست پیدا کنید.


کلام آخر

3 مورد ذکر شده جزء ابزارهایی می باشند که برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل می توانند به شما کمک شایانی کنند . بعد از انتخاب کلمات کلیدی در گوگل و تحلیل رقبا باید تولید محتوای قوی و مرتبط با کلمه ی کلیدی انجام دهید . همان محتوا و اطلاعاتی که کاربران با سرچ به دنبال آن خواهند بود . در این مقاله روش های پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل را به شما نشان دادیم. از طرفی با توجه به اهمیت بحث کلمات کلیدی در سئو سایت و بهبود رتبه وب سایتتان سعی کنید که وسواس لازم را به خرج دهید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب نمایید .


نظر جدید
0%