برندسازی یا branding

برندسازی یا برندینگ (Branding)

در ابتدا لازم است بدانیم که برند چیست؟

برند شما در واقع همان چیزی است که دیگران در مورد شما می گویند و با درک کلی مشتری نسبت به کسب و کار شما مشخص می شود. برند مشخص می کند که شما چه کسی هستید و چه کاری می توانید انجام دهید. اگر بتوانید خلاصه ای از کل وعده های شرکت خود و نحوه ی کار خود را در چند کلمه ی کوتاه احساسی بیان کنید، برند تجاری خود را پیدا کرده اید.


برندسازی چیست ؟ برندسازی چیست ؟
1
برندسازی چیست ؟

ابتدا باید بدانیم که برندسازی چیست؟ 

 

برندسازی ایجاد یک نام تجاری است که به سازمان یا شرکت شما معنا می بخشد . برند یا همان مارک ،کالا یا خدمات شما را نسبت به بقیه فروشندگان متمایز می کند . در برندسازی شما باید تلاش کنید که با استفاده از استراتژی های برنامه ریزی شده، تصویری منحصر به فرد و ماندگار از کسب و کار خود ایجاد کنید. 
برندسازی یا برندینگ(Branding) دانشی است که با برتری دادن به یک نام تجاری یا برند(Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت میشود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات شما شود، به زبان دیگر  برندسازی یا برندینگ(Branding) روش هوشمندانه  تجارت و تولید ثروت است. 
 

فرایند برندسازی : فرایند برندسازی :
2
فرایند برندسازی :

فرایند برندسازی  برای ایجاد تمایز، آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود. 

 

هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها انتخاب نمایند. به طور کلی برندینگ یا برندسازی، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد و بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.
واقعیت این است که برندسازی یک شبه و یا حتی یک ماهه اتفاق نمی افتد . ایجاد یک برند نیاز به یک استراتژی دارد. در استراتژی برند، شما دلایلی را مشخص می کنید که باعث می شود مشتریان ، شما را قابل اعتماد، به یادماندنی و دوست داشتنی بدانند. 
 

چرا برندسازی ضروری است؟

برند یا همان نام تجاری بسیار اهمیت دارد زیرا تاثیر زیادی روی مشتریان شما می گذارد. و راهی است که باعث تمایز شما نسبت به رقبایتان می شود و انتظارات مشتریان از شما را شکل می دهد.  هدف ما از برندسازی این است که مشتریان وفاداری را جذب و حفظ کنیم. در مقاله ضرورت برندسازی می توانید اطلاعات بیشتری درباره اهمیت برندسازی به دست بیاورید


قوانین برندسازی:

7 مورد از نکات و مواردی که لازم است برای برندسازی رعایت کنید را ذکر می کنیم:

  1. نسبت به رقبای خود متمایز باشید : 
    در زمینه صنعت خود در مورد مارک های رقبای خود تحقیق کنید. و از کارهایی که انجام می دهند یا جاهایی که شکست خورده اند، آگاهی کامل داشته باشید اما هرگز نباید از برندهای بزرگ در زمینه صنعت خود تقلید کنید زیرا هدف از برندسازی این است که از رقبا متمایز شوید و مشتری را متقائد کنید که از شما بیشتر از آنها خرید کنند. 

  2. سادگی : 
    برندی که برای خود انتخاب می کنید بهتر است ساده باشد تا ماندگاری بهتری در ذهن مخاطبانتان داشته باشد. به عنوان مثال نام اپل که از یک نماد سیب گاز زده استفاده کرده، با اینکه هیچ ارتباطی به تکنولوژی ندارد، ولی سادگی آن باعث شده که به ذهن افراد نفوذ کند. اپل ساده بودن را جزو ارزشهای خود می داند و این سادگی را در تمامی محصولات این شرکت می توانید مشاهده کنید.

  3. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید: 
    نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ما نمی توانید برای همه خوب باشید.  هیچوقت تمامی اقشار جامعه از محصول یا خدمات شما استفاده نمی کنند بنابراین شما باید مخاطبان مورد نظر خود را مشخص کنید و رفتارها و شیوه ی زندگی آنها را کامل برسی کنید . برای ساختن برند، باید دقیقا جامعه ی هدف خود را بشناسید برند خود را بر اساس نیازمندی آنها تنظیم کنید .

  4. استراتژی برند خود را بر اساس  احساسات بیان کنید : 
    تحقیقات نشان داده که انسان ها موجوداتی احساسی و غریزی هستند. اگر می خواهید بیشتر بفروشید ، فارغ از اینکه محصولتان چیست ، باید احساسات مشتری را برانگیزید. برای درک واقعی مشتریان و احساسات آنها تلاش کنید. برندی که بر پایه غلبه بر احساسات مشتری ایجاد شده است، برتری بیشتری نسبت به رقبایی دارد که فقط درباره ویژگی ها و مزایای خود صحبت می کنند. به عنوان مثال برند اپل، استراتژی خود را روی احساسات متمرکز کرده. لوگوی این برند بیانگر نهایت سادگی و حذف پیچیدگی ها است و احساس خاص بودن را به مشتریانش القا کرده.

  5. ویژگیها و مزایای اصلی برند خود را بیان کنید:
    ماندگاری یک برند به این بستگی دارد که شما محصولات و خدماتی را ارائه دهید که منحثر به فرد باشد و به مخاطبان خود دلایلی را القا کنید که برند شما را نسبت به رقبایتان انتخاب کنند. شعار و تمایز خود را در طول سالیان فعالیت خود حفظ کنید. شعار شرکت اپل در سال های 1997 تا 2002 این بود که "متفاوت فکر کن" این شعار هنوز هم تغییری نکرده .

  6. طراحی یک لوگو یا نشان تجاری برای خود:  
    لوگوی شما روی هر چیزی که به کسب و کار شما مربوط می شود باید وجود داشته باشد. لوگو بیانگر هویت شماست و باید به گونه ای طراحی شود که با دیدن آن، کیفیت و وجه تمایز شما، در ذهن مخاطبتان مجسم شود بنابراین باید بسیار خلاقانه طراحی شود. یک لوگوی خوب باعث ماندگاری شما در ذهن مخاطبتان می شود. 

  7. برند خود را در تمام ابعاد کسب و کار خود نشان دهید: 
    برند شما باید در هر چیزی که مشتری می تواند ببیند، بخواند یا بشنود، قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال اگر مشتری به فروشگاه یا دفتر کار شما مراجعه می کند، باید برند شما را در محیط کار و تعاملات شخصی شما مشاهده کند.


افزودن ماژول جدید
0%