اشتباهات طراحی سایت

اشتباهات طراحی سایت

 

آیا طراحی وب سایت شما آزار دهنده است؟
بله،آزار دهنده بودن خیلی کار سختی نیست. ولی برخی سایت ها در طراحی سایت و طراحی پرتال در آزار دهنده بودن ماهرتر از برخی دیگر از سایت ها هستند. چهار نکته ای که در ذیل می آید را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا وب سایت در طراحی سایت و طراحی پرتال شما بینندگان تان را آزار میدهد یا نه.
 

1. موسیقی پیش زمینه

 مگر آن که سایت شما مربوط به یک ایستگاه رادیویی یا فروش سی دی موسیقی باشد. چرا باید موسیقی را برای هر صفحه از وب سایت در طراحی سایت و طراحی پرتال خود بطور پیوسته برای بینندگان تان پخش کنید؟

 2. استفاده از فونت هایی با سایز خیلی بزرگ

چنانچه هدف شما طراحی سایت ی برای کم بینایان می باشد، در اینصورت هدف شما قابل تحسین هست ولی اگر هدفتان این نبوده، در اینصورت این کار شما همانند فریادی بلند بر سر بیننده بیگناه هست. مردم دوست ندارند کسی بر سر آنها فریاد بزند.پس نه فریاد بزنید و نه خفیف صحبت کنید.

 3. روی هم اندازی لایه ها

در طراحی سایت و طراحی پرتال لایه ها می توانند خیلی مفید باشند ولی نه هنگامی که از آنها برای پیامهای آزار دهنده استفاده می شود. سعی نکنید بزور خوانندگان تان را مجبور به خواندن پیامهایتان کنید. سعی در متقاعد کردن آنها برای خواندن کنید تا آنها را مجبور به خواندن کنید.
 

4. پنجره های ظاهر شونده

اگرچه در طراحی سایت و طراحی پرتال بسیاری از پنجره های ظاهر شونده توسط بسیاری از ابزارهای نصب شده روی مرورگرهای بینندگان، بلوکه می شود، ولی هنوز برخی از مدیران سایت ها و وبلاگ ها، از آنها استفاده می کنند. آزار دهنده ترین بخش این پنجره ها، آن است که خوانندگان معمولا پیام های مهمی را که باید مشاهده کنند را نمی توانند دریافت کنند، زیرا اکثر آنها توسط مرورگرهای کاربران، بلوکه خواهد شد. آیا این ضرب المثل قدیمی را تا به حال شنیده اید؟ "وقتی نمیتوانی شکستش بدهی، باهاش رفیق شو". وقتی نمی توان با فیلترهای مرورگرهای کاربران مقابله کرد، باید با آن رفیق شد. سعی کنید از پنجره های ظاهر شونده استفاده نکنید. پیامهای مهم تان را در قسمتی ویژه از صفحه سایت تان قرار دهید.

 

 

 

 این روزها همه افراد راه اندازی وب سایت را برای کسب و کار خود لازم می دانند. دگر کمتر مدیرانی را همانند گذشته به یاد داریم که به درج آدرس اینترنتی با www برای او اعتبارآور باشد زیرا بسیاری به این باور رسیده اند که می توان کسب و کار و تجارت خود را به اینترنت هم منتقل کرد.
اگر در این چند سال نگاهی عمیق به برخی از افراد ثروتمند داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که آن ها توانسته اند با ایده ها و خلاقیت خود، کسب و کار اینترنتی خود را رونق دهند و به ثروت های کلانی برسند. بسیاری از ثروتمندان اینترنتی بر این باور بوده اند که در هر شغل و تجارتی که هستند می توانند متناسب با تخصص خود یک کسب و کار اینترنتی موفق ایجاد کنند. این افراد هیچ گاه اشتباهات رایجی که در زیر آمده را در وب سایت خود انجام نمی دهند زیرا یک وب سایت می تواند برای بسیاری از کاربران هم چون فرم تخمین ارزشی باشد که با یک نگاه چندثانیه ای دیدگاه کاربران را به سمت خود عوض کند.
در این مقاله سعی شده تا رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت را به شما گوشزد کنیم  برای اینکه سایت شما ماندگاری طولانی در ذهن مشتریان داشته باشد. بایستی به نکات ریز و درشت زیادی توجه کنید تا طراحی سایت شما از سایر سایت ها متمایز گردد.

استفاده از فونت کوچک
از فونت های کوچک در طراحی سایت استفاده نکنید.امروزه سایت های جدید با داشتن فونت های درشت و منوهای درشت دارای خوانایی خوبی میباشند. استفاده از فونت مناسب به وضوح طراحی سایت شما کمک میکند.
 
استفاده از موزیک در پس زمینه
استفاده از موزیک پس زمینه به راحتی تمام بازدید کنندگان سایت شما را میپراند. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که نظر همه نوع سلیقه ای را جلب نماید. استفاده از موزیک پیش زمینه ویزیتورهای محدودی را برای سایت شما نگه میدارد.
 
استفاده مکرر از فلش

طراحی کردن هدر سایت به صورت تمام فلش باعث میشود تا در برخی سیستم ها که برنامه فلش نصب نیست هدر لود نشود.علاوه بر هدر سایت ، کل محتوا و دیزاین سایت را نیز نبایستی فلش طراحی کرد. استفاده از سایت های فلش نتیجه خوبی را در رتبه های گوگل را برای شما به ارمغان نمی آورد. استفاده از سایت ها فول فلش سرعت سایت شما را به شدت پایین می آورد.
مضرات سایت فلش را میتوانید در مقاله مزایا و معایب سایت های فلش مطالعه فرمایید.
 
استفاده از فایل های PDF
فایل های PDF سایز بزرگی دارند و برای دیدن تمام صفحه باید اسکرول کرد و همچنین بدون داشتن برنامه PDF Reader ، کاربر قادر به خواندن آن نمی باشد. استفاده از این فایل ها سرعت طراحی سایت را پایین می آورد.
 
​تغییر ندادن رنگ لینک هایی که قبلا بازدید شده
رنگ لینک های بازدید شده خود را تغییر دهید. طوری لینک های خود را طراحی کنید که وقتی یکی از آنها توسط کاربری کلیک می شود، رنگ آن تغییر یابد تا کاربر مطمئن شود کدام لینک ها را دیده است و کدام ها را هنوز ندیده است. این کار، از اشتباه انداختن کاربرجلوگیری میکند و او مجبور به صرف وقت برای این نیست که ببیند کدام لینک (مثلا لینک کدام مقاله) را قبلا دیده است و کدام را ندیده است.
 
استفاده از فونت های یکنواخت
از فونت های گوناگون برای تنوع چشم کاربر استفاده کنید. فونت یکسان، چشم را آزار و خسته می کند. سعی کنید حتی اگر از یک نوع فونت استفاده می کنید، سایز آن را تغییر دهید تا از خستگی چشم ویزیتور جلوگیری نماید.
 
استفاده از رنگ مشکی و چشم آزار در پس زمینه
از پس زمینه با رنگ های بسیار تیره مثل مشکی اجتناب کنید. زیرا این رنگ در نور شب و نورکم، چشم را اذیت می کند و کاربر مایل نخواهد بود دوباره سایت شما را ویزیت نماید.
 
استفاده از alt و Title
برای عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنید زیرا اگر عکس شما به هر دلیلی لود نشد، لاقل متن داخل تگ برای ویزیتور نمایش داده شود. استفاده از تایتل های گوناگون نیز نشاندهنده تنوع محتوای سایت شماست و هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دارای ارزش می باشد. استفاده نکردن از آنها نوعی نقص در کدنویسی طراحی شما میباشد.

 

استفاده از تصاویر گیج کننده و آزار دهنده
زمانی که اینترنت شروع به کار کرد مردم بسیار هیجان زده بودند برای اینکه بتوانند مطالب و اطلاعات خود را هر چه زودتر منتشر کنند و گسترش دهند ، وکمتر در فکر خوانایی و نحوه نمایش آن بودند . بنابر این در انتخاب تصاویر و نحوه نمایش مطالبشان دقت خاصی نداشتند  و استانداردی نیز برای آن موجود نبود ،اما امروزه با افزایش رغابت در عرصه اینترنت و همچنین تعیین استانداردها ، نحوه نمایش اطلاعات و انتخاب تصاویر و گرافیک وب سایت بسیار تعیین کننده است. در انتخاب یک تصویر مناسب علاوه بر زیبایی ، نکات دیگری نیز مورد توجه قرار می گیرد مانند گویایی ، هم خوانی با مطالب وب سایت ، حجم  و همچنین عدم انحراف ذهن مخاطب. بنابراین سعی کنید از تصاویری  استفاده کنید که موجب آزردگی مخاطبانتان نشود.گاهی زیبایی در سادگی نهفته است.

 

 


وجود خطای 404
کاربران از اینکه لینکی در سایت شما را کلیک کنند و با خطای 404 مواجه شوند، آزرده می شوند. سعی کنید تا وقتی صفحه ای را کامل طراحی نکرده اید و آنرا آپلود نکرده اید از لینک آن صفحه در داخل سایت خود استفاده نکنید. کاربران ایرانی بسیار حساس هستند و با دیدن چنین صفحاتی اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست می دهند و از اعتبار شما نیز کاسته می گردد.
 
استفاده نکردن از متن های تودرتو
باید بدانید کاربر اینترنتی، یک خواننده کتاب نیست . او دوست ندارد با صفحه وب سایتی که مشاهده می نماید، همان رفتاری شده باشد که با یک کتاب یا یک مقاله در یک نشریه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب دارای جذابیت ها و خلاقیت هایی باشد که ممکن در متن های طولانی و پشت سرهم یک کتاب نتوان به آنها دست یافت. بنابراین بهتر ترفند گذاشتن لینک ادامه مطلب برای متن های طولانی، یا ترفند استفاده از زیر تیترها، برای مجزا شدن موضوعات یک متن از یکدیگر و چیزهایی شبیه این در سایت خود تعبیه نمایید تا کاربر احساس کسالت از خواندن یک متن طولانی را ننماید.
ترفندهای استفاده از متن های تو در تو:

  • استفاده از عنوان های فرعی یا همان subhead ها برای متن خود
  • استفاده از لیست ارجاعات
  • استفاده از کلیدواژه های های لایت شده
  • استفاده از پاراگراف های کوچک
  • استفاده از هرم معکوس در تنظیم مطالب
  • استفاده از نوشتار و نگارش ساده در متون
  • استفاده از آگهی ها

استفاده از هر چیزی که شبیه تبلیغات در صفحه وب می ماند کاربران را آزار میدهد. کاربران و ویزیتورها مثل بیننده های تلویزیون از آگهی های تلویزیونی بیزارند. آنها از هر تصویر متحرک یا همان فلش و یا هر چیزی که معنی آگهی تبلیغاتی را دهد، بیزارند و اجتناب میکنند. کاربران متاسفانه همچنین از هر متن و المان بجایی که شبیه یک آگهی طراحی شده است، بدون خواندن و یا دیدن یا اطمینان حاصل کردن از اینکه این المان فرمهای رایج آگهی است یا یک مطلب مفید، اجتناب می نمایند. بنابراین اگر متن یا المانی که شما طراحی کرده اید اما شبیه آگهی است، هر چقدر هم مفید باشد کاربر از جزئیات آن مطلع نمیگردند و زحمات شما به هدر خواهد رفت. بنابراین بهترآنست از طراحی های مشابه یک آگهی اجتناب نمود.
از جمله طراحی های که بنظر آگهی رایج تبلیغاتی میرسد و برای کاربر جذابیتی ندارد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از بنرهای چشمک زن: به این مفهوم که کاربر چشمان خود را فیکس یک بنر چشمک زن نمیکند زیرا تجربه به او ثابت کرده این یک آگهی است.
  • استفاده از انیمیشن هایی که شلوغ و پلوغ است زیرا این نیز به تجربه به کاربر اثبات گشته با یک اگهی روبروست.
  • استفاده pop-up یا منوهای جهنده و حساس زیرا قبل از آنکه این منوها کامل لود شوند توسط کاربر بسته میگردند.
  • باز شدن هر صفحه در پنجره جدید

بهتراست لینک هایتان در پنجره جدید باز نگردد. لازم نیست اسکرین یا صفحه نمایش کاربر سایت خود را پر از پنجره های باز شده بگردانید و کاربر هنگام استفاده نداند کدام پنجره را او را به عقب میبرد و در حال ویزیت کدام پنجره بود! عده ای از طراحان سایتها بدلیل اینکه تصور میکند اگر لینک را در پنجره جدید باز کنند به این ترتیب پنجره سایت خودشان از دست نرود و در صفحه باقی خواهد ماند، ترجیح میدهند از این حالت در طراحی خود استفاده نمایند. اما از آنجاییکه یک طراح خوب در طراحی سایت خود، راحتی کاربر را مدنظر قرار میدهد پس بهتر است لینک در همان پنجره باز گردند تا موجبات سرگردانی ویزیتور را فراهم نگرداند.
 
سادگی بیش از انتظار
گاهی اوقات وقتی همه چیز ساده و یکنواخت و راحت است حوصله آدم سرمیرود. مواظب باشید احترام به کاربر تا آنجا در طراحی یک سایت پیش نرود که کاربر دیگر لازم نباشد حتی مغز خود را برای بازکردن یک لینک نیز، کاربیندازد! کاربران اینترنتی از تکراری بودن بیش از حد صفحات، یا تکرار بیش از حد یک انیمیشن در سایت و یا... چیزهایی از دست نیز، کسل میگردند. خلاقیت و تازگی همیشه باید در طراحی های شما حرف اول را بزند. مثلا کاربر هنگام سر زدن به یک صفحه نباید بداند چه چیزی در آن صفحه، در انتظار اوست و در این صفحه چه آیتمی وجود دارد که او را متحیر خواهد کرد.
 
استفاده از کدهای قدیمی

وب سایت رابطه مستقیمی با تکنولوژی دارد و تکنولوژی نیز دائما  در حال رشد و پیشرفت است. یکی از مواردی که باید در یک وب سایت استاندارد رعایت شود  بروز بودن کدهای HTML,XHTML, CSS و … با استاندارد های سازمان بین المللی استانداردهای وب W3C   است  . رعایت این استانداردها فواید بسیار زیادی برای وب سایت ها خواهد داشت .
برای آشنا شدن با آخرین استاندارد ها سری به  وبسایت  w3school بزنید.
 

استفاده از فونت های غیر استاندارد
وب سایتی را در تصور کنید که فونت های استفاده شده در آن در کامپیوتر شما موجود نیست و محتویات این وب سایت به شکل یک زبان مریخی نمایش داده می شود.!؟
فونتها از اجزاء اصلی تشکیل دهنده یک وب سایت هستند که عدم رعایت استاندارد در استفاده از آنها می تواند باعث عدم مقبولیت و یا کارایی وب سایت شما باشد.از فونتهایی استفاده کنید که با تمامی سیستم ها و مرورگرها سازگاری داشته باشد.فونتهای استاندارد زیادی برای زبان انگلیسی وجود دارد ولی در زبان فارسی بیشتر  از فونت Tahoma  برای متن ها و از Arial  و یا Time  برای عنوانها استفاده می شود.در انتخاب اندازه فونتها نیز بسیار دقت کنید زیرا همه با هر توانایی دیدی باید بتوانند مطالب وب سایت شما را بخوانند.از دستورات Css  برای تعیین فونتهای جایگزین استفاده کنید، به این معنا که در صورت پشتیبانی نکردن یک فونت ، جایگزینی برای آن موجود باشد .
 
استفاده از رنگ زمینه نامناسب

رنگ زمینه زرد با فونت سبز فسفری جیغ!؟ چطوره؟
مطالب داخل وب سایت برای استفاده و مطالعه مخاطبان در وب سایت قرار داده شده است، بنابر این برای بهتر دیده شدن این مطالب برای مخاطبان باید تفاوت رنگی مناسبی  بین فونت ها و پس زمینه وجود داشته باشد (contrast)، بنابر این در انتخاب رنگ فونتها و پس زمینه آنها دقت کنید تا دچار اشتباه نشوید. سعی کنید رنگ تیره تر را برای فونتها انتخاب کنید .
 
جدول ها (Table )

در گذشته استفاده از Table ها در طراحی ساختار یک وب سایت بسیار مرسوم بود ، ولی در حال حاضر و بر اساس استاندارد های امروزی ازTable ها فقط در نمایش نمودارها استفاده می شود .
بر طبق اصول طراحی امروزی برای تشکیل ساختار یک وب سایت ازDIV  ها استفاده می شود  زیرا استفاده از Table  ها در ساختار یک وب سایت باعث بیشتر شدن کدها و در نتیجه سخت تر شدن کنترل و ویرایش و همچنین سنگین تر شدن صفحات وب می شود ودر مقابل آن استفاده ازDIV  ها موجب بهینه شدن وب سایت برای موتورهای جستجو( SEO ) ، کاهش حجم صفحات وب ، انعطاف پذیری در طراحی و چینش صفحات ، توانایی بیشتر در ویرایش  و در نتیجه ایجاد صفحات زیباتر و کار آمد تر وب است.
 
استفاده بیش از اندازه کلمات Bold
این بسیار خوب است که مهمترین کلمات را برای تاکید بیشتر به صورت مشخص و Bold  نمایش دهیم ولی استفاده بیش از حد از این روش باعث کمرنگ شدن تاثیر آن بر روی خواننده و همچنین عدم خوانایی مطالب وب سایت می شود.بنابراین در استفاده از کلمات Bold  دقت کنید و سعی کنید مهمترین کلمه را برای خواننده مشخص کنید و نه تمام پاراگراف را.
 
نوشتن برای موتورهای جستجو و نه برای خواننده
بسیاری بر این باورند که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن وب سایت باعث علاقه بیشتر موتورهای جستجو می شود. اما باید بگویم که سخت در اشتباهند. موتورهای جستجو مانند گوگل روش های بسیار پیچیده ای را برای بررسی وب سایتها دارند که در طول زمان بسیار هوشمند شده است.مسلما این فکر برای گول زدن موتورهای جستجو در فکر توسعه دهندگان این موتورهای جستجو نیز بوجود آمده  است با این تفاوت که آنها بسیار پیشتر از ما این موضوع را بررسی کرده اند و برای مبارزه با این موضوع راهکار های ویژه ای نیز دارند.بنا براین با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در وب سایت خود دچار اشتباه نشوید.
سعی کنید در توضیح خدمات خود از ساده ترین روش استفاده کنید و بر این اعتقاد باشید که برای یک انسان مطلب می نویسید و نه برای عنکبوت های موتورهای جستجو.
این نکته را در اینجا اضافه میکنم که بهترین راه ساده ترین راه است بنابر این در فکر راههای پیچیده برای گول زدن موتورهای جستجو نباشید زیرا احتمالا شکست خواهید خورد.سعی کنید مطالبی ساده ، گویا و مفید برای مخاطبان خود بنویسید تا هر چه بیشتر آنها را جذب کنید و این روش ، بیشتر باعث پیشرفت و مقبولیت شما خواهد شد تا قرار گرفتن در اولین صفحه نتایج گوگل؟! ترافیک بالا بدون داشتن خدمات و مطالب مفید نتیجه معکوسی در تبلیغات شما خواهد داشت بنابر این در فکر افزایش کیفیت مطالب و خدمات وب سایت خود باشید تا قرار گرفتن در اولین صفحات گوگل ، مقبولیت در بین مخاطبان خود به خود باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو نیز خواهد شد.
 
استفاده از کدهای CSS بهینه شده
استفاده از کدهای CSS  یکی از نکات کلیدی در استاندارد سازی وب سایت دارد.استفاده از کدهای CSS نکات مثبت بسیاری دارد. سبکتر شدن و تمیز تر شدن کدهای وب سایت ، افزایش کنترل بر روی کدها ، سبک تر شدن صفحات ، افزایش قدرت ویرایش و در نهایت ایجاد صفحات زیبا و استاندارد وب. اما استفاده از کدهای CSS  نیز اصول و استانداردهای خاصی را می طلبد که در زیر به ذکر دو مورد بسند میکنم.
اول خلاصه نویسی کدهای CSS که می توانید در اینجا مطالبی را در این مورد بخوانید
دوم استفاده نکردن از کدهای CSS تکراری
به طور مثال فرض کنید از چندین DIV  درون همدیگر استفاده کرده اید . برای تعیین یک خصوصیت یکسان مانند رنگ نوشته ها و یا چینش ( مگر در موارد خاص ) احتیاجی به تعیین تک به تک این خصوصیات برای تمامی تگها نیست و می توان با چند خط کوتاه این خصوصیات را برای تمامی تگهای مشابه تعیین کرد.  و یا به این نکته توجه کنید در صورت تعیین نشدن خصوصیت برای یک تگ ، این تگ خصوصیات تگ منشاء ( Parent  ) خود را می گیرد.از این نکته نیز می توان در خلاصه سازی کدهای CSS  استفاده نمود.  
 

 


غیبت مدیریت محتوا
امروزه تقریبا تمامی وب سایتها از سیستم مدیریت محتوا برای بروز رسانی ، کنترل و ویرایش مطالب وب سایت استفاده میکنند ، این مدیریت محتوا می تونه به بروز بودن وب سایت و همچنین ایندکس شدن سریعتر وب سایت شما توسط موتورهای جستجو کمک کنه ، استفاده از این سیستمها مزایای زیادی داره که می تونید به راحتی استفاده کنید.
البته در حال حاضر سیستم های بسیاری در داخل کشور به عنوان سیستم مدیریت محتوا معرفی می شوند که از نظر کارایی و گرافیک بسیار ضعیفند ، طبق یک برنامه اصولی ساخته نشده اند ، قابل توسعه نیستند و هزاران مشکل دیگر …
تعدادی از سیستم های قوی مدیریت محتوا که حتی کدهای رایگان انها را  می توانید به سادگی در اینترنت پیدا کنید در زیر معرفی خواهیم کرد ، البته این نکته را باید اضافه کنیم که کار کردن حرفه ای با این سیستم ها احتیاج به اطلاعات فنی کامل دارد.

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • ExpressionEngine
  • Cushy


صفحات اعتبار سنجی نشده (Not validating)
اگر با استانداردهای کد نویسی و طراحی وب سایت آشنایی کامل داشته باشید و از آنها در طراحی و پیاده سازی وب سایت استفاده کنید validate  کردن صفحات وب کار سختی هم نیست.
Validate کردن صفحات وب سایت نشان دهنده استاندارد بودن وب سایت است و این نکته باعث کسب اعتبار بیشتر و همچنین مقبولیت بیشتر در نظر موتورهای جستجو می گردد.

  • W3C HTML Validator
  • W3C CSS Validator
  • W3C Link Checker
  • W3C RSS Validator
  • ThruSites SEO Validator

 
نگارش بد متون و غلط های املائی
این نکته بسیار مهم است که بدانید مخاطبان از نوع نگارش شما اعتبار شما را می سنجند. بنابر این در استفاده از کلمات و نوع نگارش مورد استفاده دقت کافی را به عمل آورید. استفاده از علامات نگارشی برای سهولت در خواندن در عین سادگی بسیار مفید هستند . غلط های املائی دید بسیار منفی مخاطبان را به همراه دارند هر چند که سهوی باشند.بنا بر این چندین بار متون خود را بخوانید و بررسی کنید.
 
 عدم انتخاب صحیح نام سایت
در این چند سال بسیار با این مساله برخورد کرده ام که افراد، سرمایه های زیادی را برای وب سایت خود اختصاص داده اند ولی به هیچ عنوان به مسئله انتخاب صحیح و درست نام سایت توجهی نداشته اند. به اعتقاد من یکی از مهم ترین عوامل موفقیت بسیاری از سایت های دنیا انتخاب درست نام سایت بوده است. به این نکته توجه کنید که هرچقدر نام سایت کوتاه تر و بامعناتر باشد همیشه در ذهن کاربران خواهد ماند. کمتر از مخفف برای نام سایت خود استفاده کنید و اگر مجبور به استفاده از حروف مخفف در نام سایت خود شدید، سعی کنید که کوتاه باشد.
 
انتخاب نادرست میزبانی وب (Hosting)

بسیار مهم است که فضای اینترنتی سایت خود را از کجا خریداری می کنید. زیرا عدم انتخاب درست شرکت های فروش و خدمات Host، می تواند خسارت های غیرقابل جبرانی را برای شما به وجود آورد. شاید سوال کنید چه خساراتی...؟ طبق آخرین تحقیقات اولین و مهم ترین مساله برای کاربران اینترنتی سریع بازشدن وب سایت موردنظرشان است. یکی دیگر از مشکلات عدم انتخاب صحیح شرکت های خدمات وب هاستینگ قطع و وصل شدن سرور است. زیرا قطع و وصل شدن زیاد یک سایت بسیاری از کاربران را فراری خواهد داد.
 
غیراصولی بودن طراحی گرافیکی سایت

همان طور که در ابتدای مقاله گفتم یک طراحی حرفه ای اعتبار کسب و کارتان را دوچندان خواهد کرد. اگر به تمامی سایت های موفق دنیا سری بزنید مطمئن خواهید شد که گرافیک ساده و جذاب ولی حرفه ای در تمامی سایت ها گویای این بحث است. برای شما بسیار مهم باشد که طراحی گرافیک سایت خود را به هیچ عنوان با حجم بالا طراحی نکنید. به شما توصیه می کنم که طراحی باکیفیت و حجم بالا را فدای جذاب بودن آن نکنید. زیرا همان طور که گفتم کاربران سایت ها به دنبال زود بازشدن صفحات هستند. پیشنهاد می کنم که از پس زمینه هایی که حواس کاربران را پرت می کند استفاده نکنید و بیشتر به فکر جذب کاربر سایت خود جهت معرفی کسب و کارتان باشید.
 
 
کپی برداری از محتوای سایت

اهمیت محتوای متن در یک وب سایت بسیار مهم است و به تمامی مدیران سایت ها توصیه می کنم که برای تمامی صفحات سایت خود ساعت ها وقت خود را برای تهیه متن مناسب صرف کنند. در طول این چند سال بسیار دیده شده که برخی مدیران با کپی برداری از محتوای دیگر سایت ها برای استفاده و درج آن در صفحات سایت خود استفاده می کنند. استفاده از چنین روش هایی نه تنها اعتبار کسب و کار خود را کاهش خواهند داد بلکه به موتور جست و جوی گوگل کمک خواهند کرد که سایت شان در لیست سیاه نتایج گوگل قرار بگیرد. شرکت گوگل در متد جدید خود سایت هایی که قانون کپی رایت را رعایت نکنند در لیست سیاه خود قرار می دهد.
 

استفاده از تکنیکهای گرافیک به صورت نامناسب
یک نوشته پر رنگ قرمز با حاشیه های بسیار عریض که بسیار ترسناک به نظر می رسد…!؟
فضای بسیار محدودی در وب سایت برای ارائه کارهای گرافیکی موجود است با این  حال باید بیننده را در اولین لحظات لود شدن صفحه جذب کنند.شما ترجیح می دهید از چه چیزی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کنید.یک نوشته با مشخصات بالا و یا یک نوشته ساده؟
استفاده از تکنیکهای گرافیکی در همه موارد مناسب به نظر نمی رسد چه بسا به نظر مخاطب بسیار نا مناسب نیز باشد. بنابراین در استفاده از تکنیکهای گرافیکی بسیار دقت کنید تا مخاطبانتان را یکی پس از دیگری از دست ندهید. راز مقبولیت یک وب سایت در سادگی و پر محتوایی آن است.می توانید برای دریافت تجربه در استفاده از تکنیکهای گرافیکی موارد موفق را بررسی کنید و از آنها ایده بگیرید.

 

 


 برخورد با صفحات ناقص
تصور کنید که بعد از مدت ها محو بازدید از سایت مورد علاقه خود هستید و پس از کلیک روی یکی از صفحات سایت، ناگهان به کلمه آشنای «این صفحه در حال ساخت می باشد» برخورد کنید. در آن لحظه چه حسی دارید و با خود چه می گویید؟ بسیار مهم است که تمامی صفحات سایت شما برای کاربران آماده و مهیا باشد البته به هیچ عنوان نمی گویم که ساخت چنین صفحاتی بسیار بد است ولی داشتن چنین صفحاتی در سایت خود که بسیار مدت دار است لطمه بزرگی به اعتبار شما خواهد زد. سعی کنید کمتر چنین صفحاتی در سایت خود داشته باشید. یا توصیه می کنم مدت زمان بالا بودن چنین صفحاتی را در سایت خود کمتر کنید.
 
عدم درج اطلاعات تماس

اگر سایت شما هیچ کم و کسری نداشته باشد ولی هیچ گونه شماره تماس یا آدرس ایمیل و آدرس پستی در آن درج نکرده باشید موفق خواهید بود؟ سایت های بسیاری دیده شده که در قسمت «تماس با ما» هیچ گونه مشخصات برای تماس درج نگردیده است. توصیه می کنم در قسمت «تماس با ما» آدرس شرکت یا آدرس پستی خود را وارد کنید زیرا اکثر کاربران درصورت عدم مشاده آدرس به هیچ وجه به شما اعتماد نخواهند کرد
 
 استفاده زیاد از متن و جمله های متحرک

به اعتقاد من دوران استفاده از متن و جمله های متحرک زیاد در سایت تمام شده است ولی باز هم به ندرت با چنین سایت هایی برخورد کرده ام. سعی کنید در سایت خود از متن و جمله های متحرک زیاد استفاده نکنید زیرا کاربران تمرکز خود را برای مشاهده دیگر خدمات معرفی شده در سایت به هم خواهد زد.

 غیراستاندارد بودن فونت و سایز قلم
سعی کنید که از فونت هایی همچون Arial، Tahoma در سایت خود استفاده کنید زیرا چنین فونت هایی در اکثر رایانه های دنیا وجود ندارند و کاربران برای مشاهده سایت خود به مشکل بر نخواهند خورد. سایز محتوای سایت بسیار مهم است زیرا نباید نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک باشد. توصیه می کنم که اکثر سایز نوشته های خود را یکنواخت انتخاب کنید که کاربران برای مشاهده ساید به مشکل بر نخورند.
 
 استفاده بیش از حد انیمیشن های متحرک
یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از مدیران سایت ها به آن می پردازند استفاده بیشس از حد انیمیشن های متحرک در سایت است. برخی مدیران خیال می کنند که استفاده زیاد از انیمیشن های متحرک در سایت، جذابیت وب سایت را دوچندان می کنند که سخت در اشتباهند. هرچه سایت ساده تر باشد، مدت استفاده کاربران از سایت شما بیشتر خواهد شد.
 
 استفاده از موسیقی در سایت
مطمئن باشید که استفاده از موسیقی در وب سایت، کاربران را آزار خواهد داد البته برای آن دسته از مدیران سایت که علاقه به درج موسیقی در سایت خود دارند بگویم به شرطی که خود کاربر بتواند موسیقی وب سایت را کنترل کند نه تنها ضرر ندارد بلکه کاربران این روش را دوست خواهند داشت. زیرا خود می توانند آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب و صدای آن را کم و زیاد کنند.
 
عدم سازگاری با مرورگرها

توصیه من به شما این است که بعد از طراحی وب سایت تان آن را حتما در تمامی مرورگرها مورد آزمایش قرار دهید. اگر توجه کنید. بعضی از سایت ها که تعداد آن ها هم کم نیست، چیدمان گرافیکی و محتوای سایت در هر مرورگری متفاوت است. بعضی از طراحی و برنامه نویسی ها در یک مرورگر درست نشان داده می شود و در یک مرورگر دیگر نام منظمی کاملا مشخص استکه این مشکلات تاثیر فراوانی برای کاربران سایت تان به دنبال خواهد داشت. معروف ترین مرورگرها اینترنت اکسپلورر، موزیلا (فایرفاکس)، گوگل کروم و اپرا است. نیمی از ایرانیان هنوز از مرورگر اینترنت اکسپلولر ورژن 7 و 6 استفاده می کنند و اگر صفحات طراحی شده شما در این مرورگرها به خوبی نمایش داده نشوند، شما نیمی از ویزیتورهای خود را از دست خواهید داد.
 
جاكوب نيلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتي چون سلطان بهره‌وري نرم‌افزاري، پيشرو در بهره‌وري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است. دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Micro system بوده است.


 

 
وي ابداع‌گر جنبش مهندسي بهره‌وري هزينه (Engineering Discount Usability ) است كه هدف آن پيشرفت‌هاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامه‌ها ( User Interface ) است . معروف‌ترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ 250 هزار نسخه و به 15 زبـان زنـده منتشر شده است. مطـالب ذيل برگزيده اي از سايت اختصاصي او با نام http://www.useit.com است.

  • موتور جست‌وجوي انعطاف ناپذير : بسياري از موتورهاي جست‌وجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي مي‌كنند .
  • پيمايش عرضي صفحات: كاربران علاقه‌اي به پيمايش افقي صفحات ندارند .
  •  اندازه ثابت فونت‌ها ومتون : به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود .
  • انبوهي متون: معمولاً سايت‌هاي حاوي متون حجيم، خسته كننده هستند .
  • پنجره‌هاي بازشونده خودكار : كاربران ترجيح مي‌دهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند .
  • جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي : كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود .
  •  آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات : انتخاب يا هرگونه كار روي آدرس‌هايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است .
  • لينك‌هاي ايميل در مكان نامناسب : ايميل بايد كاملاً برجسته و مشخص و در مكان‌هاي مناسب بوده و از لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود .
  • بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل : كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است .
  • رابط گرافيكي ( GUI ) غير استاندارد : برداشت كاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامه‌ها تثبيت شده است .
  • نبود بيوگرافي در سايت‌ها: وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان مي‌شود.
  •  ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد .
  • لينك‌هاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص: كاربران مايل به استفاده مكرر از لينك‌ها براي رسيدن به هدف نيستند.
  •  استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته : استفاده از امكاناتي مانند CHAT، ايجاد انجمن‌هاي گفت‌وگو، ايميـل رايگان، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل مي‌كنند .
  •  بارگذري كند صفحات : وجود گرافيك‌هاي سنگين آزار دهنده خواهد بود .
  • ساختارهاي تبليغاتي : كاربران معمولاً از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري مي‌كنند .
  • رسالت و هدف نامشخص سايت : بايد نوع سايت از جنبه‌هاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد .
  • طراحي اختصاصي براي افراد خاص : سايت بايد كاملاً براي تمام كاربران اينترنت ( نه فقط متخصصين ) قابل استفاده و گشت زني باشد .
  •  لينك به سايت‌هاي ديگر : به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايت‌هاي مختلف، نبايد تعداد لينك‌هاي خارج از سايت زياد باشند.
  • فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت : بودجه پشتيبـاني و نگهداري بايد حداقل به اندازه 50درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود .
  • تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم : سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرق‌هاي اســاسي دارد. بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كر. از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت .
  • لينك‌هاي تكراري از لحاظ محتوا : مثلاً لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد.
افزودن ماژول جدید
0%