طراحی سایت و بلاگ
با ثبت سفارش آنلاین به مدت محدود از تخفیف 10 درصد روی تمامی پکیج ها بهره مند شوید.مشاهده تعرفه ها

طراحی سایت و وبلاگ

طراحی سایت و وبلاگ:

در حدود دهه ی 90 قرن بیستم میلادی باتوجه به گسترش میزان استفاده از ابزار دیجیتالی و فایل های دیجیتالی مفهومی به نام html به وجود آمد، که در مقاله html  چیست می توانید به طور کامل با این مفهوم آشنا شوید. در تعریف کلی این فایل ها، انواعی بودند که شامل هم متن هم تصویر و هم صوت و... می شدند.

امروزه این گونه فایل ها گسترش یافتند و مفهومی به نام سایت و وب سایت به وجود آمده است. وب  سایت ها شامل انواع فایل ها بر روی شبکه جهانی اینترنت می باشند، که ابراز مناسبی برای ارتباط با سایر کاربران به روشی سریع و لحظه ایی و همچنین اشتراک  فایل ها و مطالب، با آنها می باشد. در دنیای امروز که عصر ارتباطات نامیده میشود، وب سایت ها مهمترین رسانه بعد از تلوزیون می باشند که با پیشرفت سریع کمپانی های طراحی سایت، حتی وب سایت ها در سالهای اخیر برای بسیاری از مردم جهان تبدیل به رسانه اول شده اند. برای مثال بسیاری از مردم جهان دیگر روزنامه نمی خرند و از طریق وب سایت ها، آنها را مطالعه می کنند. بسیاری از خرید ها از طریق وب سایت ها انجام می شود. بسیاری مردم کتاب های مورد علاقه را از طریق وب سایت ها تهیه و مطالعه می کنند.

حتی ارتباط مردم با هم از طریق بسیاری از وب سایت ها مانند Facebook.com و ابزار های چت که از طریق وب سایت ها مانند وایبر و واتس آپ و لاین و... ؛ امروزه حتی ما زحمت انجام بسیاری از سفر ها را به خود نمی دهیم و به این ارتباط مجازی از طریق اینگونه وب سایت ها بسنده می کنیم.

 

 

 

 

وبسایت چیست؟

وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به بیان دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، اصطلاحا وب سایت گفته می شود.

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد.

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.

طراحی سایت وب جزیی از اینترنت است. وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخصی هستند و توسط آن آدرس ها مسیریابی یا یافته میگردند و کاربری که به شبکه اینترنت متصل شده (کامپیوتر آنها جزو کامپیوترهای دیگر اینترنت قرار گرفته است) می توانند با نوشتن آدرس صفحه ای از وب، برروی نوار آدرس مرورگر خود، به صفحه وب مورد نظر که در مخزن صفحات وب در اینترنت قرار دارد، دسترسی یابد. 

وب توسط تیم برزلی با نام شبکه گسترده جهانی یا (world wide web) اختراع گشت و تا قبل از آن، مفهوم ارتباط اینترنتی تنها منوط به ارسال و دریافت اطلاعات به صورت مستقیم از یک کاربر به یک کاربر دیگر بود (مانند ایمیل) اما با ظهور وب، فضا یا محدوده ای ایجاد گشت که کاربران در این فضا اطلاعات و دیتاهای خود را قرار می دادند و این فضاها به فضاهای کوچکتری به نام صفحات تقسیم می گشتند و هر صفحه دارای آدرس منحصر به فردی بود. کاربران دیگر از طریق تایپ آدرس در برنامه های مرورگری مانند اینترنت اکسپلورر، امکان مشاهده و بازدید آن صفحه که حاوی اطلاعاتی از نوع متن، عکس یا چیزهایی شبیه آن است ، را پیدا می کردند.

آدرس صفحات وب شامل 4 بخش : پروتکل که همان http یا ftp (یعنی دریافت یا ارسال اطلاعات) ، بخش www که اشاره به شبکه گسترده جهانی دارد، نام دامنه که همان نام سایت و یا صفحه است که اطلاعات در آن است و بخش آخر پسوند دامنه که به .com یا .net و ... ختم می شود. این 4 بخش، اشاره به مکانی در وب دارد که آن صفحه اینترنتی در آن قرارداده شده و حاوی اطلاعاتی به زبان html می باشد.  با وصل شدن شما به سرور ارائه دهنده سرویس اینترنتی، شما جزو میلیونها کامپیوتر موجود در اینترنت قرار می گیرید و با تایپ آدرس یکی از صفحات وب در مرورگر خود، به جمع استفاده کنندگان وب می پیوندید. با این توصیف، می توان گفت که وب چیزی است در دل اینترنت و وب بدون اینترنت معنا نمی یابد، اما اینترنت خود بدون وب همچنان کار ارتباط میان کاربران را انجام میدهد.

وب سایت‌ها از فایل‌های مختلفی همچون متن، تصویر و... تشکیل شده‌اند، که بر روی یک سرور به عنوان میزبان قرار داده می‌شوند. یک وب سایت با نام دامنه‌ای که به صورت اختصاصی برای آن ثبت گردیده، فراخوانی می‌شود. بنابراین به منظور داشتن یک وب سایت نیاز به طراحی سایت، تهیه دامنه و میزبانی می‌باشد. 

 

 

طراحی سایت چیست؟

اکثر مردم تصور نسبتا یکسانی از این عبارت در سر دارند اما در ذهن هر یک از آنها بخشی در طراحی سایت پررنگ تر است. مولفه های گوناگونی در طراحی سایت نقش دارند. مانند طراحی گرافیکی ظاهری وب سایت ، برنامه نویسی و یا غیره. برخی افراد نوع معماری وب سایت یا همان نوع طبقه بندی و دسترسی اطلاعات سایت را مهم میدانند و برخی دیگر راحتی استفاده از سایت را مهم میدانند. در واقع میتوان طراحی سایت را ترکیبی از علم کتابداری ، طراحی گرافیک ، برنامه نویسی ، شبکه ، طراحی واسط کاربری و بسیاری موارد متنوع دیگر دانست. در واقع طراحی وب سایت دارای دامنه ای وسیع و چند بعدی است.

وب سایت‌ها با اهداف گوناگونی طراحی می‌شوند، که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

اهداف وب سایت ها :

  1. اطلاع رسانی و ارائه اخبار داخلی (سازمان، دانشگاه و...) و یا عمومی (خبرگزاری ها)

  2. تجاری (معرفی محصولات، خدمات، بازاریابی، تبلیغات، فروش آنلاین، تجارت الکترونیک و...)
  3. آموزشی (به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه)
  4. پورتال‌های سازمانی، ارگان‌ها و مراکز دولتی برای ارائه خدمات عمومی و یا استفاده درون سازمانی و...

ویژگی های وب سایت :

  • پیچیدگی طراحی سایت (نیاز به دانش برنامه نویسی)
  • هزینه بر بودن
  • امکان ایجاد تغییرات مختلف در ظاهر و محتوا
  • تنوع بالا در ابزارهای طراحی و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده

وبلاگ چیست ؟

آشنایی با مفهوم و تعریف وبلاگ و خصوصیات عمومی وبلاگها

وبلاگ تركیبی از دو كلمه web و log و به معنی ثبت روزانه وقایع در web است.  وبلاگ نویسی فارسی در ایران در سال 1381 با پرشین بلاگ (persianblog.ir) آغاز گردید. سپس بلاگ اسکای (blogsky.com) و میهن بلاگ (mihanblog.com) شروع به کار کردند. تا اینکه در آذر 1383 blogfa.com راه اندازی گردید. امروزه وبلاگ‌ها دارای محتوای متنوعی از جمله عقاید شخصی، علمی، هنری، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و... هستند. وبلاگ نویسی اهداف مختلفی را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ارتباط با دیگران و ایجاد تعامل، بیان گزارشات روزمره و وقایع توسط اشخاص، آموزش، ارائه اخبار و رویدادهای سیاسی، تجارت الکترونیک و...  .اما از آن تاریخ تاكنون، رشد فزاینده ای داشته و روز به روز بر تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود.
وبلاگ ، یك صفحه وب ( مشابه یك روزنامه شخصی ) و با قابلیت دستیابی عموم كاربران به آن است . وبلاگ (بلاگ) صفحه‌ای رایگان در اینترنت برای قرار دادن مطالب است. محتوایی که توسط نویسنده در وبلاگ قرار می‌گیرد، به ترتیب زمان قرار دادن آن، نمایش داده می‌شود بدین صورت که جدیدترین مطلب در ابتدا ارائه می‌گردد.  وبلاگ ها ، بر اساس یك نظم خاص بهنگام  و محتوی بلاگ نشاندهنده شخصیت مولف و یا مولفان آن می باشد . اولویت استقرار و یا نشر مطلب بر اساس یك ساختار زمانی شكل می گیرد. در این حالت خوانندگان بلاگ ها همواره  در ابتدا جدیدترین مطلب و یا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمایل آن را مطالعه می نمایند .

محتوای وبلاگ می‌تواند خاطرات شخصی، مقاله، اخبار و رویدادها را در بر گیرد، که به صورت متن، تصویر و صوت ارائه می‌شود و تمامی مطالب در یک صفحه قرار می‌گیرند که قابلیت آرشیو نیز دارند، این موضوع موجب سادگی وبلاگ نسبت به وب سایت می‌گردد.
برخی بر این عقیده‌اند که تیم برنرزلی اولین وبلاگ را ارائه داد، همچنین دیوید واینر وبلاگ Scripting News را در سال 1999 ایجاد کرد. براد فیتز پاتریک نیز در همان سال Live Journal را ارائه داد. همچنین pitas.com توسط اندرو اسمیلز به منظور ایجاد صفحات خبری عرضه گردید. سرانجام Blogger.com توسط اوان ویلیامز و مک هوریان ارائه شد.

خصوصیات عمومی وبلاگها

اكثر وبلاگ ها دارای یك خط فكری خاص بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند . مثلا" در صورتی كه یك بلاگر علاقه مند به فن آوری باشد ، با جمع آوری مطلب از منابع متفاوتی نظیر : نمایشگاه ها ، سمینارها  و یا سایت های دیگر ، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد .

 درصورتی كه یك بلاگر علاقه مند به یك بیماری خاص بوده و مسائل علمی آن را به نوعی دنبال می نماید ، می تواند مقالات و موضوعات جدید منتشر شده در رابطه با بیماری مورد نظر را بر روی بلاگ خود منتشر نماید . در صورتی كه یك بلاگر , علاقه مند به مسائل اقتصادی می باشد ، می تواند با جستجو و یافتن مقالات جدید در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روی بلاگ خود منتشر نماید . برخی از وبلاگ نویسان از بلاگ خود به منزله یك آلبوم عكس و یا بریده روزنامه ها ( شكل خاصی از یك حافظه online ) استفاده می نمایند.

 زمانی كه بلاگر یك لینك مناسب را در این خصوص پیدا نماید و یا  اطلاعاتی خاصی را كه قصد دارد آنان را بخاطر بسپارد ، آنان را بر روی بلاگ خود قرار می دهد .


بلاگ یك محیط الكترونیكی قابل جستجو

بلاگ یك محیط الكترونیكی قابل جستجو را فراهم كه علاقه مندان  می توانند با استفاده از یك مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دستیابی داشته باشند.

یكی از ویژگی هائی كه در تمامی بلاگ ها به نوعی رعایت می شود ، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی بلاگ بر اساس یك نظم زمانی خاص است ( تقویم اطلاعاتی ) . وبلاگ مشابه یك مجله و یا روزنامه online می باشد كه  مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت  در زمان دلخواه ، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از بلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینك ها به سایر بلاگ ها ویا سایت هائی می باشند  كه مولف بلاگ  آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.

 

  مهم ترین ویژگی های وبلاگ:

  • رایگان بودن
  • سادگی و عدم نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت
  • امکان آرشیو مطالب
  • ارائه مطالب به صورت عکس، صوت و فیلم
  • و..

 

تفاوت وبلاگ و سایت

وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها در نگاه اول هر‌‌‌دو صفحات وب با مشابهت‌های زیاد هستند اما در حقیقت دارای تفاوت‌های ساختاری و کاربردی زیادی می‌باشند. وبلاگ و وب سایت هر دو به انتشار مطالب در فضای مجازی می‌پردازند. 
وبلاگ‌ها از متن، عکس و دیگر اجزا که با ترتیب زمانی (ابتدا جدیدترین مطالب) ارائه می شوند، تشکیل شده‌اند که اغلب توسط یک فرد به روز رسانی می شود. یک وبلاگ حاوی خاطرات، عقاید نویسنده و رویدادهای روزمره است. 
وب سایت‌ها یک صفحه وب با آدرس منحصر به فرد هستند که بر روی وب سرور میزبانی می‌شوند و از پروتکل HTTP برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. یک صفحه وب با استفاده از آدرس (URL) از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است. اکثر وب سایت‌ها با یک صفحه اصلی شروع می‌شوند که با استفاده از لینک‌هایی که در صفحه اصلی وجود دارد می‌توان به مطالب دیگر صفحات دسترسی پیدا کرد. وب سایت‌ها کاربرد‌های مختلفی همچون شخصی، تجاری، دولتی، سازمان های غیر انتفاعی و... دارند که اغلب با موضوع و هدف خاصی طراحی می شوند.

امروزه ساخت سایت و وبلاگ ها هر دو در دنیای وب شایع می باشد. اغلب تشخیص آنها از دیگری از نظر ظاهر و به همین ترتیب نحوهء عملکرد مشکل می باشد. به همین دلیل جای تعجب نیست که اکثر افراد تفاوت میان یک وبلاگ و یک وب سایت را نمی دانند؛ با این حال هر کدام مشخصات مخصوص به خود و عملکرد ویژه خود را دارند. اما واقعاً چه چیزی باعث تمایز وبلاگ از وب سایت می باشد؟!

 

ساختار

ساختار وب سایت ها نسیتاً پیچیده تر از وبلاگ بوده و احتمالاً مهارت های تکنیکی بیشتری برای ساخت سایت نیاز می باشد. وب سایت ها همچنین انعطاف پذیری بیشتری داشته و به شما اجازه می دهد تا به راحتی نوع صفحات و ظاهر آنها را تغییر دهید. اگر چه ساخت وبلاگ ها نسبت به ساخت سایت آسانتر می باشد اما طرح های وبلاگ محدود به قالب های موجود می باشد، مگر اینکه اقدام به استخدام فردی برای ایجاد تغییر در آن نمایید.

ساخت سایت نیاز به مهارت و دانش فنی بیشتری مانند HTML ,AJAX ,PHP ,JAVA و دیگر تکنولوژی های این رشته دارد. اما خبر خوب این است که شرکت های خدمات میزبانی وب زیادی وجود دارند که اقدام به ارائه وب سایت های قالب حرفه ای مانند Yolo ,Homestead ,web.com می نمایند.

 

رسمیت

وب سایت ها نسبت به وبلاگ ها بسیار رسمی تر هستند. معمولاً وب سایت ها برای اهداف تجاری و بازاریابی اینترنتی محصولات و یا خدمات ایجاد می شوند. در اینجا مخاطبان هدفمند، مشتریان بالقوه و یا خریداران هدف اصلی هستند اما در وبلاگ این امر بسیار شخصی می باشد. در عین حال در سالهای اخیر وبلاگ نویسان درک کرده اند که با وبلاگ خود هم می توانند کسب درآمد کرده و در کنار ارائه مطالب احساسات، نظرات و تمایلات می توانند خدمات و محصولات خود را نیز به فروش برسانند.

در وبلاگ نویسی، شخصیت، تمایلات، دوست داشتن ها و نداشتن ها اغلب به کرات نمایش داده می شود. اکثر وبلاگ ها حول محور یک تم خاص چرخیده و یا یک موضوع که به صورت فردی انتخاب می شود. همچنین در این موارد بسیار قابل انعطاف و تغییر می باشد. در مقابل وب سایت ها به طور کلی بر روی یک موضوع تمرکز می کنند که مربوط به عنوان و بیشتر در مورد کسب و کار اینترنتی می باشد.

 

طراحی سایت – وبلاگ چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟
امکانات

از نظر مشخصات فنی، وبلاگ ها فقط زیر شاخهء وب سایت می باشند و شامل بسیاری از ویژگی های اساسی یکسان هستند. با این حال یک وبلاگ این مشخصات را به طور کلی به صورت یکپارچه در هر صفحه دارد؛ به این معنی که هنگامی که شما تغییری در یک صفحه ایجاد می کنید در تمامی صفحات آن تغییرات نمایش داده می شود.

 

 

پشتیبانی و نگهداری

وبلاگ ها احتمالاً حفظ و نگهداری فنی راحت تری دارند. یکی از دلایل اصلی آن وجود قالب های یکنواخت می باشد. هنگامی که یک تغییر در یک آیتم ایجاد کنید، تمامی آیتمها در وبلاگ به روزرسانی می شود. برای بسیاری از وب سایت ها ممکن است به ایجاد تغییرات زیادی به منظور به روزرسانی و یا تغییر در ظاهر وب سایت نیاز باشد. وب سایت ها در این مورد بیشتر تغییر پذیر هستند.

به طور کلی وب سایت ها برای کسب و کار اینترنتی به قصد فروش و جذب مشتریان جدید می باشد در حالی که وبلاگ برای شخص بوده و به قصد اشتراگ گذاری افکار، نظرات و ایده ها به دیگران و نیز متقابلاً دریافت نظرات خوانندگان از طریق انتقادات و پیشنهادات (کامنت ها و feedback) می باشد.

شما با هر دوی این ها (وبلاگ و وب سایت) می توانید پول ساز باشید اما وبلاگ می تواند موجب افزایش محبوبیت بیشتر و مقدمه ای برای ایجاد درآمد باشد. وب سایت ها و وبلاگ ها نیز می توانند قابل تبدیل باشند. ممکن است شما اقدام به ساخت سایت نموده که شامل یک وبلاگ برای مطالب جدید و به روزرسانی اطلاعات هم باشد. یک وب سایت باعث ترویج فضای کسب و کار حرفه ای شده که موجب ایجاد اعتماد در مخاطبین بالقوه شده و چشم انداز یک شرکت و یا یک کسب و کار اینترنتی قابل اعتماد و مناسب را ایجاد می نماید.

 

افزودن ماژول جدید
0%